Pörgesd fel anyagcseréd és kerülj bombaformába!

Pörgesd fel anyagcseréd és kerülj bombaformába!

Ahhoz, hogy nyáron jól érezd magad a strandon, nem csak az edzőteremben kell keményen dolgoznod. A szakértők szerint egészségünk és külsőnk 70%-ban étkezésünknek köszönhető. Fogyásunkra és formásodásunkra pedig alapanyagcserénknek is nagy hatása van. De mit tehetünk anyagcserénk gyorsításának érdekében?

Mutatunk pár egyszerű tippet!

 

Mi az az anyagcsere, és hogy működik?

Az anyagcsere azoknak a bonyolult biokémiai folyamatoknak a neve, melyek a szervezeteden belül végbemennek, amikor tápanyagokat viszel be. Azt mérjük vele, hogy a tested mennyi kalóriát éget el, mennyi energiát használ fel egy nap folyamán. Építő és lebontó folyamataink egyensúlya esetén szervezetünk nem raktározza el a felesleget, hiszen pont a számára elegendő mennyiséget kapja a tápanyagokból, melyeket így azonnal be tud építeni és fel tud használni. Sebessége és egyensúlya függ nemünktől, korunktól, a testtömeg összetételétől, genetikánktól és egészségi állapotunktól is.

Bár anyagcserénk sebessége egyénenként eltérő, vannak olyan hormonális vagy veleszületett betegségek, melyek hatására gyorsulnak vagy lassulnak folyamatai. Azonban a helyes táplálkozással és egészséges életmóddal még a hízásra hajlamos és eredendően lassabb anyagcserével rendelkezőknél is gyorsítható a működése.

30 éves korunk körül anyagcserénk elkezd lassulni, mely 10 évente átlagosan 5%-kal csökken az ülő életmódot folytató emberek esetében.

Mivel a férfiak nagyobb izom mennyiséggel rendelkeznek, így anyagcseréjük is gyorsabb, mint a nőké.

Ezeken változtass!

A legtöbben csak bekapnak pár falatot, esetleg isznak egy kávét reggelire, és sokszor a meetingek és az örökös rohanás miatt az ebéd is kimarad a napjukból, majd amikor este hazaérnek egy kiadós vacsorával zárják a napot. Ez a forgatókönyv talán a legrosszabb, amit tehetünk.  Minél tovább nem viszünk be tápanyagokat szervezetünkbe, annál hosszabb ideig nem kell emésztenie és ezáltal pihenő funkcióra kapcsol, de ahogy a teljesen leállított autómotor, úgy szervezetünk is sokkal nehezebben indítja el folyamatait, ha azok nagy megszakításokkal zajlanak. Majd miután úra jól megtöltöttük hasunkat, a nagy mennyiségű ételből testünk elraktározza a felesleget zsír formájában. Fontos, hogy napi több kisebb étkezésre bontsuk a szükséges kalóriamennyiség bevitelét, így folyamatosan mozgásban tarthatjuk anyagcsere folyamatainkat, hiszen ha eszünk, folyamatosan lesz min dolgoznia testünknek. Szakértők szerint a napi 6-8 kisebb étkezés az ideális, és ha figyelünk a helyes mennyiségre, a raktározástól sem kell félnünk.

 A sport is segíti anyagcseréd gyorsítását, hiszen hatására testünknek több energiát kell felhasználnia, és ha állandóan égetnie kell a kalóriákat, sokkal, jobb hatásfokkal hasznosítja majd a rendelkezésére álló készleteket. Az aerob jellegű mozgások, mint a futás, az úszás vagy a biciklizés nagyszerűen alkalmasak testünk folyamatainak felpörgetéséhez, mely így az elraktározott feleslegből fog kalóriát felhasználni.

 A megfelelő élelmiszerekkel is sokat tehetünk anyagcsere folyamataink egyensúlyáért. Az élelmi rostokban gazdag étrend jótékonyan hat a zsír és szénhidrát anyagcserére, de fűszereket és teákat is bevethetünk ellustult szervezetünk felpörgetésének érdekében. Fontos továbbá, hogy megfelelő mennyiségű vizet igyunk, ugyanis a kalóriák feldolgozásához vízre is szüksége van testünknek.

Kutatások bebizonyították, hogy károsan hat anyagcserénkre a túl kevés vagy rendszertelen alvás is, így törekedjünk az elegendő és jó minőségű alvásra.