Edzések közötti pihenés - lustaság vagy tudatosság?

Edzések közötti pihenés - lustaság vagy tudatosság?

Amikor elkezdünk edzeni és a motiváció is adott, akkor gyakran lesz úrrá rajtunk az érzés, hogy most aztán kirobbanó formában vagyunk. Ilyenkor 100%-osan teljesítjük a kitűzött edzéstervet és még az is lehet, hogy ráadásként bevállalunk egy kis kardiot éhgyomorra vagy néhány erősítő gyakorlatot a kényes testrészeinkre - biztos, ami biztos. A fáradhatatlan pörgés akár napokig, hetekig is elhúzódhat, anélkül, hogy pihennénk, de vajon a testünk mit szól ehhez az erőltetett menethez?

 

Harc önmagunkkal

Ahhoz, hogy mindig kihozzuk magunkból a maximumot, fontos, hogy az edzések alkalmával folyamatosan inspiráljuk, motiváljuk magunkat. Ha van mellettünk egy személyi edző, akkor ő kérés nélkül ránk pirít, ha észreveszi, hogy épp lazsálásra készülünk. Viszont, ha egyedül edzünk, akkor saját magunkat kell ösztönöznünk a kemény, kitartó munkára.

A 40%-os szabály szerint, amikor úgy érezzük, hogy kész vége, nem bírjuk tovább szusszal, akkor valójában még csak az energiánk 40%-át használtuk fel. Ilyenkor kell egy nagy levegőt venni és kitartóan folytatni tovább az edzést a tartalék erőnk felhasználásával. Ez a folyamatos mentális küzdelem könnyen arra sarkallhat minket, hogy elfeledkezünk a pihenőnapokról. Ha esetleg eszünkbe is jut, akkor is negatív gondolatokat társítunk hozzá. Egy idő után ugyanis a fejünkben a pihenés egyenlővé válik a lustaság fogalmával, amit ki kell írtani a mindennapjainkból, ha gyors eredményt szeretnénk elérni.

Ha nem pihen a testünk

Az egyik legfontosabb dolog, amit a rendszeres sportolásról megtanulhatunk, hogy a túl sok edzés többet árt, mint használ. Amikor terheljük az izmainkat, akkor úgy nevezett mikrorepedések keletkeznek rajtuk. A sérülések mérete, súlyossága az adott testrésztől, a mozgásformától, illetve a használt súlyok nagyságától is függ. A gyógyuláshoz sok idő kell, a szervezet ugyanis nem mindig tudja beépíteni a szükséges tápanyagokat egyik napról a másikra. Lényegében a regeneráció során történik meg a sérült izom újjáépítése és felkészítése a következő stresszhatásra.

Ha viszont ezekre a fontos folyamatokra nem hagyunk elég időt a testnek és másnap ismét munkára fogjuk az izmainkat, akkor épp az ellenkező hatást érhetjük el. Vagyis elmarad a vágyott fejlődés és nem, hogy egyre jobban bírnánk a terhelést, inkább egyre fáradtabbak és fásultabbak leszünk. Ez akár odáig is vezethet, hogy egy életre elmegy a kedvünk a sportolástól.

Mentális felfrissülés

Nem csak a testnek, hanem a szellemnek és a léleknek is szüksége van egy kis szünetre. A személyre szabott edzésterv megtervezése, betartása már önmagában rengeteg energiát emészt fel és akkor még nem beszéltünk a tökéletes étrend összeállításáról, a kalóriaszámolásról, a súly folyamatos figyeléséről és azokról a nehézségekről, amikkel időközben szembe találjuk magunkat.

A pihenőnapokon fontos, hogy el tudjunk vonatkoztatni a céljainktól, kellőképpen ki tudjuk kapcsolni az agyunkat és el tudjuk lazítani az izmainkat. Ha inkább az otthoni időtöltéseket preferáljuk, akkor az olvasás vagy valamilyen kreatív tevékenység, például a festés, a varrás vagy a gyöngyfűzés remek kikapcsolódást nyújthat.

Ha odakint hét ágra süt a nap, akkor jöhet egy kis kirándulás, kutyasétáltatás, de akár egy wellness központot is bátran útba lehet ejteni. A szaunázással egybekötött fürdőzés vagy egy kiadós masszázs a testet és a lelket egyaránt felfrissíti. A családtagjainkat, barátainkat is bevonhatjuk a programokba, néha egy beszélgetéssel töltött óra felér egy egész napos relaxációval. A lényeg, hogy mindig valami olyasmivel foglaljuk el magunkat, amire szívesen fordítunk időt.