Az ideális testsúly mítosza

Az ideális testsúly mítosza

Sokak legnagyobb vágya, hogy elérjék és megtartsák a számukra ideális testsúlyt, és így nem csak egészségesebbek, de karcsúbbak is legyenek. De milyen út vezet a bűvös cél eléréséig, és vajon melyik mutatónak hihetünk a leginkább azok közül, melyek a súlyunkra vonatkoznak? Most erre keressük a választ.

 

Hogyan határozták meg az ideális határértékeket?

Talán sokan nem is gondolnák, de maga az elnevezés a biztosító társaságoktól származik, akik már régen rájöttek, hogy a súlyfelesleggel rendelkező embereket érdemes magasabb kockázati kategóriába sorolni. Az életbiztosítási statisztikák azt is kimutatták, hogy van egy olyan testsúly-tartomány, mely hosszabb élettartammal, és jobb egészséggel jár együtt, így később ezt nevezték el ideális testsúlynak.

Mit mérjünk?

Amikor mérlegre állunk, nem csak megszeretnénk tudni jelenlegi testsúlyunkat, hanem a kapott értéket folyamatosan viszonyítjuk korábbi súlyunkhoz, egy híresség testsúlyához, vagy akár ideális testsúlyunkhoz is. Azonban ezek a viszonyítások nagyon erős érzelmeket válthatnak ki, így egyesek mérleg függővé válhatnak, akik naponta többször is reménykedve pattannak fel rá, egyesekből pedig egyenesen gyűlöletet válthat ki, hogy nem látják közeledni a kijelzőn kitűzött céljukat.

Fontos, hogy ne hagyjuk, hogy ekkora érzelmi hatás alá kerítsen minket ideális súlyunk hajszolása, hiszen tudományosan igazolt, hogy csupán súlyunk nem alkalmas arra, hogy testünk tápláltsági vagy egészségi szintjéről felvilágosítást adjon. A mérleg mellett a leggyakoribb mérés, mellyel túlsúlyunkat felmérhetjük, a BMI mérés, melynek során elkülöníthető az enyhén túlsúlyos a kórosan elhízottól és a normál súlyúaktól. Azonban a BMI mérés továbbra sem adhat teljes képet, hiszen nem veszi figyelembe testünk összetételét.

A megoldás a testösszetétel mérés lehet, mely segít egyénileg felmérni testünk zsír és izom összetételének százalékos értékeit. Ez a módszer elengedhetetlen annak megállapításában, hogy valaki elhízottnak számít e, vagy sem, hiszen az elhízás tulajdonképpen a szervezetünkben található zsírszövet mennyiségének túlzott növekedése révén alakul ki.

Út a célig

Tehát ha tudjuk, mire figyeljünk, és ez alapján meghatároztuk céljainkat, fontos, hogy pár alapszabályt betartsunk, hogy valóban sikeres legyen fogyókúránk. Ha abból indulunk ki, hogy egy egészséges súlyú ember nem tart diétát, és nem követ szigorú megszorításokkal járó étrendet, akkor hamar rájöhetünk, hogy az egészséges testsúly elérésében hatalmas szerepe van mindennapi szokásainknak.

Az egyik legjobb szokás, amit érdemes bevezetnünk, hogy mindenképp reggelivel indítsuk a napot. Az első főétkezéssel pótolhatjuk az éjszaka folyamán felhasznált tápanyagokat, valamint energialöketet adhatunk szervezetünknek, fokozhatjuk szellemi tevékenységünket, felpörgethetjük anyagcserénket és az agyműködést. Az sem mindegy milyen reggelivel indítunk. Figyeljünk oda, hogy mit mikor eszünk. 

Ideális testsúlyunk elérésében és megtartásában megkerülhetetlen a rendszeres testmozgás, hiszen ilyenkor van alkalmunk megteremteni azt a kalóriadeficitet, ami szükséges a fogyáshoz. Ezen kívül a mozgás szintén felpörgeti anyagcserénket, és pozitívan hat szív és érrendszerünkre egyaránt, valamint agyműködésünk és pszichés állapotunk is javulhat hatására. Keressük meg azt a sportot, amibe kedvünket leljük, így könnyebb rávenni magunkat ez edzésre is. 

Nem csak az a fontos, hogy mennyit eszünk a fogyókúra idején, hanem az is, hogy miből visszük be a szervezetünk számára szükséges alapanyagokat. Ahogy elhízásunkban feltehetőleg a finomított élelmiszerek nagy szerepet játszottak, úgy sokat javulhat egészségünk, emésztésünk és természetesen alakunk is, ha a hizlaló, kalóriadús ételeket friss alapanyagokból készülő, nem feldolgozott élelmiszerekre cseréljük, melyeket magunk készítünk el. Így szabhatjuk ugyanis leginkább személyes ízlésünkre és igényeinkre menünket. Már a bevásárláskor sokat tehetünk azért, hogy otthon olyan élelmiszerek legyenek, amik segítenek a fogyásban. Így érdemes tudatosan, listával vásárolni menni.